Australská společnost Vulcan Energy Resources udělala krok, který může zásadně proměnit evropský trh s bateriemi. Firma oznámila, že získala 2,2 miliardy eur na rozjezd projektu Lionheart – těžebního a energetického komplexu v údolí Horního Rýna na hranici Německa a Francie. Pokud půjde vše podle plánu, půjde o největší evropský projekt na těžbu lithia a jeden ze strategicky nejdůležitějších zdrojů pro elektroautomobilový ekosystém EU.
Vulcan chce těžit lithium způsobem, který zásadně odlišuje Lionheart od klasických dolů: kombinací geotermální energie a extrakce lithia ze solanky hluboko pod zemí. Celý provoz má být díky tomu uhlíkově neutrální. Projekt tak řeší dvě slabiny evropského průmyslu – nedostatek surovin pro baterie a tlak na snižování emisí.
V prvních deseti letech se počítá s produkcí okolo 24 tisíc tun hydroxidu lithného ročně. To odpovídá množství potřebnému pro výrobu baterií zhruba 500 tisíc elektromobilů.
Klíčové kontrakty už jsou uzavřené. A lithium má své odběratele na roky dopředu
Už nyní je jasné, kde většina produkce skončí. Odběratelem budou společnosti jako Stellantis, LG, Umicore nebo Glencore. Celkem má Vulcan prodáno zhruba 90 procent plánovaného objemu na první dekádu provozu. Dodávky mají často předem stanovené cenové pásmo, aby minimalizovaly dopady extrémních výkyvů cen lithia na světových trzích.
Právě volatilita je důvodem, proč mnoho světových projektů v posledních letech zpomalilo nebo bylo odloženo. Cena průmyslového uhličitanu lithného se během dvou let propadla ze 70 tisíc dolarů za tunu na letošních přibližně 10 tisíc. Lionheart přesto dostal zelenou – především díky rozsáhlé podpoře od Evropské investiční banky, německých a evropských agentur a konsorcia 13 finančních institucí.
Financování zahrnuje také investice samotného Vulcanu a navýšení vlastního kapitálu. Podle výkonného předsedy Francise Wedina je projekt nyní „plně krytý“ a stavba začíná okamžitě.
Stavba startuje tento týden. Produkce má začít v roce 2028
Staveniště se má podle firmy otevřít už v pátek. Samotná výstavba potrvá přibližně dva a půl roku. Pokud nedojde k dalšímu zdržením, první lithium začne z Lionheartu proudit v roce 2028.
Projekt měl přitom zpoždění dvakrát – právě kvůli turbulentním cenám kovů a nejistotě na trhu. Vulcan ale sází na dlouhodobý růst poptávky po bateriích a na tlak EU, aby se nezávislost na čínských dodavatelích nestala jen politickým heslem.
Lionheart je dnes zřejmě nejambicióznější evropskou odpovědí na tuto výzvu. A zároveň test, zda se Evropa dokáže stát víc než jen montovnou elektromobilů – totiž dodavatelem klíčových surovin, bez nichž žádná transformace neproběhne.











